Trening biegowy vs bieganie

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to to samo. Jednak czy na pewno… Wielokrotnie w domu, pracy, słyszymy idę na trening. Warto się zastanowić, co kryje się pod słowem „trening”. W dzisiejszym wpisie postaram się opisać czym dla mnie różni się bieganie od treningu biegowego.

Definicja

Trening sportowy to wieloletni, celowo organizowany proces pedagogiczny, w przebiegu którego zawodnik opanowuje oraz doskonali technikę i taktykę danej specjalności, kształtuje sprawność fizyczną, rozwija dyspozycje psychiczne, intelektualne i osobowość. Celem treningu jest optymalizacja funkcji ustroju i rozwój specyficznej adaptacji wysiłkowej, umożliwiających maksymalizację wyników oraz skuteczny udział w walce sportowej, odpowiednio do regulacji przyjętych w danej dyscyplinie czy konkurencji [1].

Trening to wieloletni, celowo organizowany proces…

W treningu sportowym nie ma miejsca na przypadek. Wszystko jest zaplanowane, przemyślane, zorganizowane w czasie. Wyznaczamy cele, analizujemy, programujemy cykle długie, krótkie, a na koniec jednostki treningowe. Dbamy o wszystkie „aspekty około treningowe” w celu optymalizacji treningu.

Optymalizacja ustroju i rozwój specyficznej adaptacji wysiłkowej…

Zadając orgazmowi odpowiednie przemyślane bodźce wywołujemy szereg odpowiedzi fizjologicznych, psychologicznych w naszym organiźmie. Sterowanie tymi procesami ma na celu wywołanie odpowiednich adaptacji wysiłkowych, w skutek których będzie wzrastał nasz poziom wytrenowania. Ważne jest aby zmieniać, modyfikować bodźce! Stały bodziec po pewnym czasie przestanie wywoływać pożądane zmiany w naszym organizmie.

Maksymalizacja wyników oraz skuteczny udział w walce sportowej…

Większość z nas trenuje po to by podnosić swój poziom sportowy,  „biegać nowe życiówki”. W grę zaczyna wchodzić stawanie na podium w kategoriach wiekowych, a później OPEN. Chcemy być coraz lepsi, a więc musimy trenować.

Czym jest zatem „bieganie”?

Nasze bieganie jest nie usystematyzowane, nieprzemyślane, robimy ciągle to samo, w tych samych objętościach i intensywnościach np. 10k w 50 min 3 razy w tygodniu i tak cały czas. Na początku będzie to przynosiło zamierzone efekty, ale po czasie gdy nasz organizm zaadoptuje się do tego bodźca nastąpi stagnacja. Osobiście nie mam nic przeciwko tej formie aktywności fizycznej. Chciałbym, żeby całe nasze społeczeństwo „biegało” w ten sposób. Będzie niosło to za sobą szereg pozytywnych korzyści. Jednak nie podniesie w znacznej mierze naszego poziomu sportowego.

Jeśli chcesz wygrywać, bić życiówki zacznij trenować. Jeśli podnoszenie swojego poziomu sportowego nie interesuje Cię spokojnie możesz „biegać” i cieszyć się tym.

Kiedyś wspominałem o treningu sportowym na facebooku https://www.facebook.com/2012670332291809/photos/a.2013078968917612/2428521280706710/?type=3&theater

______________________________________________________________________________

1. Sozański, H., Sadowski, J., & Czerwiński, J. (2015). Podstawy teorii i technologii treningu sportowego Tom II. Warszawa-Biała Podlaska, 448-469.